تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/09/01 - 09:39
کد خبر: 488562

نگاهی بر حواشی مجمع بیداری نیروهای انقلاب اسلامی؛

آرایش احزاب در انتخابات/ شکست ایده نو اصولگرایی، حامیان برجام در لیست قالیباف!

آرایش احزاب در انتخابات/ شکست ایده نو اصولگرایی، حامیان برجام در لیست قالیباف!

قالیباف بعنوان مهم ترین نیروی این جریان در سخنرانی خود در همایش مبنایی ها نکاتی بیان کرد که بنظر همزمان هشدار و خواهش توامان است، هشدار به سهم خواهی و خواهش برای وحدت، وحدتی که پیشتر از نواصولگرایی سراغ داریم، وحدت تاکتیکی و جهت پیروزی در رقابت است تا یک وحدت گفتمانی و راهبردی؛ مهم ترین مواردی که توسط قالیباف مطرح شد به این شرح است: «امروز یکی از مشکلات ما عدم حل مسئله به دلیل عدم وحدت، همدلی و انسجام است.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شناخت صحنه سیاسی کشور، آخرین کنش‌ها و راهبردهای جریانات سیاسی تأثیرگذار و اصلی اصولگرایی و اصلاح طلبی می‌توانند قدرت تحلیل و آنالیز دانشجویان از آنچه که در انتخابات پیش رو، روی می‌دهد را به صورت تصاعدی افزایش دهد، به همین جهت در "فصلنامه دانشجویان مستقل" به ارائه مهم‌ترین رویکردهای گروه‌های سیاسی اصولگرایی پرداخته شد، آنچه در نهایت مهم است وحدت یا عدم وحدت این گروه‌ها در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب اسلامی یا همان مبنا، جدیدترین کنش‌گری جریان اصولگرایی در مسئله انتخابات مجلس دوازدهم بود، همایشی که قصد داشت از جبهه‌بندی جدید در این جریان سیاسی رونمایی کند، مثلث قالیباف، رضایی و حدادعادل دور یک میز نشسته است تا موضع مشترک خود را در مقابل احزاب جوان‌تر اصولگرایی اعلام کنند.

این طیف که با نام‌های جمنا، شانا و حالا مبنا خود را به عرصه انتخابات معرفی کرده، بدون ایده و طرح حکمرانی خاصی هر دوره با نامی جدید فعالیت انتخاباتی خود را آغاز می‌کند و هرگز هم در مورد سازوکار قبلی و دلیل افول آن و روی آوردن به نامی جدید توضیحی نداده است.

شکست ایده نواصولگرایی

این گروه با ماموریت حفظ ساختار کنونی مجلس و تثبیت ریاست محمدباقر قالیباف بر مجلس دوازدهم با قلم زنی امثال محمدسعید احدیان و مهدی محمدی و حملات رسانه‌ای مجتبی توانگر در مجلس، اهداف خود را جلو می‌برد، نواصولگرایی منش و دعوت به همگرایی و کارآمدی شعار انتخاباتی این طیف در انتخابات پیش‌رو خواهد بود.

یکی از موضوعات مهم این ائتاف را باید شکست ایده نو اصولگرایی دانست، ایده محمدباقر قالیباف و همراهانش که سعی داشتند سبک و سیاق جدیدی از اصولگرایی را تبلیغ و گفتمان سازی کنند ولی با ائتلاف کهنه کنش گران اصولگرایی چون رضایی و حداد عادل معلوم شد ایده قالیباف فعلا توان یارگیری و گفتمان سازی ندارد.

قالیباف بعنوان مهم‌ترین نیروی این جریان در سخنرانی خود در همایش مبنایی‌ها نکاتی بیان کرد که به نظر همزمان هشدار و خواهش توامان است، هشدار به سهم‌خواهی و خواهش برای وحدت، وحدتی که پیش‌تر از نواصولگرایی سراغ داریم، وحدت تاکتیکی و جهت پیروزی در رقابت است تا یک وحدت گفتمانی و راهبردی؛ مهم‌ترین مواردی که توسط قالیباف مطرح شد به این شرح است: «امروز یکی از مشکلات ما عدم حل مسئله به دلیل عدم وحدت، همدلی و انسجام است.

از سویی کارگروه تعیین مدل انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، با عضویت غلامعلی حدادعادل به عنوان رئیس، داوری دبیر و قاسم‌پور، ریاض، روح الامینی و قدیمی چهار معاون شورا به همراه پنج عضو حقیقی شامل مهدی چمران، پرویز سروری، مهدی محمدی، مهدی اقراریان و حجت الاسلام آقامیری سابقا تشکیل شده است که مشی خود را تمرکز بر سه اصل کارآمدی، عقلانیت و انقلابی بودن گذاشته‌اند.

حامیان برجام در لیست قالیباف!

از طرفی اما قالیباف با یک پاشنه آشیل تکراری پیشا انتخاباتی مواجه است نقطه ضعفی به نام محمدسعید احدیان، در جریان انتخابات سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، یکی از چالش‌های پیش‌روی قالیباف و لیست مطبوعش انتقادهای گسترده جریان انقلابی به حضور مدافع برجام در لیست قالیباف و دوستانش بود، انتقاداتی که در نهایت منجر به حذف سخنگوی نواصولگرایی و مهره مورد علاقه قالیباف از لیست نهایی انتخابات شد.

رییس مجلس اما با انتخاب احدیان به عنوان مشاور و بازوی رسانه‌ای خود نشان داد از او دل نمی‌کند و اخیرا نیز با انتخاب وی به عنوان دبیر مبنا زمزمه‌های حضور حامی درجه یک برجام در لیست اصولگرایی نگرانی‌هایی را در این جبهه ایجاد کرده است.

در آخرین واکنش به این موضوع سیدیاسر جبرائیلی نسبت به حضور یک شخص اصولگرای حامی برجام در لیست نهایی انتخابات مجلس شورای اسامی هشدار داد، هشداری که دوباره نظرات را پس از ۴ سال متوجه نویسنده کتاب «برجام، در تحلیل کلان و خرد» کرد، کتابی که مشخصا در جهت حمایت و تبیین دستاوردهای غرب گراترین پروژه سیاسی ایران بود.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top